SOTE MUMMON SILMIN
Sote-uudistus on sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen uudistus. Sote-uudistuksen tavoitteena on kaventaa ihmisten hyvinvointi- ja terveyseroja, parantaa palvelujen yhdenvertaisuutta ja saatavuutta sekä hillitä kustannuksia.
https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus/ajankohtaista
Osana sote-uudistusta on tarkoitus laajentaa asiakkaan valinnanvapautta. Valinnanvapaudella tarkoitetaan asiakkaan oikeutta valita itse, mistä hän saa sosiaali- ja terveyspalveluja. Julkisesti rahoitettuja sosiaali- ja terveyspalveluja voivat jatkossakin tuottaa asiakkaalle julkiset, yksityiset ja kolmannen sektorin toimijat. Kolmas sektori sisältää muut valinnanvapauden piiriin kuuluvat palvelut.
https://vm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/hallitus-maakunta-ja-sote-uudistus-tehdaan-koko-suomelle
Ikäihmisten osuus (yli 60-vuotiaat) Suomen väestöstä on noin 18 prosenttia. He ovat sosiaali- ja terveyspalveluiden pääkäyttäjiä.
Kuvaamme mummon arkea soteviidakossa. Mummon vointi on tänäkin aamuna heikohko ja hän on yksin. Hän tuntee tarvitsevansa pikaisesti lääkärin apua. Mummo asuu 30 kilometrin päässä keskustasta. Mummon kotiin on asetettu digitaalisaatiolaitteet, joiden tarkoituksena on sujuvoittaa ja tuoda joustavuutta mummon arkeen.
Mummo saa hädin tuskin soitettua DORO-puhelimellaan keskustan terveysaseman sairaanhoitajalle. Mummo odottaa ja saa sanoman, jossa kehotetaan puhelimen avulla valitsemaan soitetaanko hänelle vai jättääkö hän viestin. Hän valitsee odotan.
Sairaanhoitaja vastaa ja mummo saa kertoa tarinaansa. Sairaanhoitaja kehottaa mummoa käyttämään hänelle asennettua digitaalista palvelua. Sen avulla hän voi tilata palvelusetelin määrittämää palvelua.
Osaako mummo käyttää digitaalista palvelua ja valita itselleen sopivan palvelun? Ovatko kaikki palveluntarjoajat digitaalipalveluiden piirissä? Tietääkö mummo mikä palveluseteli on, mistä sen saa, mitä se sisältää ja mihin sitä voi käyttää?
Entä kun mummo tarvitsee yhteydenottoa etälääkäriin tai etälääkäri on sovitusti mummoon yhteydessä. Miten onnistuu linkkien avaaminen? Itsemäärämisoikeus menee ojasta allikkoon.
Eräänä ratkaisuna olisi muun muassa ns. palvelun järjestäjä. Hän arvioi mummon terveyden ja mummon ympäristöolosuhteet. Hän ohjaa, neuvoo ja auttaa digitaalipalveluiden käyttöön ja käy aika ajoin mummon luona.
Oma budjetti syrjäyttäisi palvelusetelin. Mummolle suunnitellaan vuotuinen budjetti. Näin mummon ei tarvitse miettiä palvelun hintaa. Hän voi valita julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin palvelun. Joka sektorilla palvelu on samanhintaista.
Näyttävätkö sotepalvelut mummon silmin yhdenvertaiselle ja laadukkaalle?
Karin Karjalainen
Mervi Eskelinen
Huh huh. Alkoi ihan tulevaisuus pelottaa.
Mitenköhän tuo kaikki organisoidaan? Ikäihmiset tarvitsevat henkilökohtaista ohjausta ja inhimillistä huolenpitoa.
Ilmoita asiaton viesti
”…Mummo saa hädin tuskin soitettua DORO-puhelimellaan…”.
Entäs sitten, kun tuo DORO on pakko vaihtaa ”äly”kännyksi ? Sitten mummo vasta pulassa on ? Helsinkiläiset ovat jo, kun eivät voi käyttää liityntäliikennettä. Älykänny ja siinä älyohjelma. Mahtava yhdistelmä.
Ilmoita asiaton viesti
Kun nyt alan ammattilainen olet ja näemmä myös poliittisesti aktiivinen, niin miksi et ole aiemmin ja vankemmin alkanut pistää näille Arkadianmäen tomppeleille kampoihin? Meinaan ihan noin konkreettisesti.
Meillä vnhuksilla on monia ongelmia, mutta meillä ei ole ketään, joka puolustaisi meitä ja olisi äänitorvemme tuonne ”yläkertaan” päin. Enkä nyt tarkoita, että heittäisin näin huoleni ”herran haltuun”, vaan puhun nyt näistä kansan valtuuttamista, mistään mitään tietämättömistä tolloista siellä Arkadiassa.
Kyllä nyt on alkanut kuulua vikinää suunnasta jos toisestakin, mutta silloin, kun asioille olisi vielä (ehkä) voinut tehdä jotain, ei kukaan lähtenyt meitä vähäväkisiä puolustamaan. Puhuttiin vanhusten palveluista ja puhuttiin soten saatavuudesta ja vähän siitä ja vähän tuosta, mutta kaikki tyynni yhtä sananhelinää. Pelkällä päivittelyllä ei mitään asioita saada tehdyksi. Tehkää hyvät ihmiset, siis te, joilla on siihen mahsollisuus, jotain konkreettista ja auttakaa meitä.
Minä vielä pärjään tämän hässäkän kanssa, kun olen ollut tietokoneiden kanssa hääräämässä jo silloin, kun basicilla reikäkorteille ohjelmia tehtiin, mutta kaikki eivät olleet silloin, eivätkä vieläkään samassa veneessä.
Eikö juuri terveydenhoidon ammattilaisten olisi pitänyt avata suunsa ja hätistellä nuo muutospaineet vähän sivummalle ja pakottaa nämä jahvetit miettimään ensin asiat loppuun asti ja tekemään siirtoja vasta sitten.
Me kaikkihan tiedämme, että nykyhallituksella on hirveä hinku saada nimensä historiankirjoihin suurena sote-uudistuksen toimeenpanijana, mutta onko, hitto vie, meidän kaikista eniten niitä palveluja tarvitsevien oltava se taho, joka joutuu tämän Sipilän kunnianhimon alttarille uhratuksi?
Ilmoita asiaton viesti
Hallituksen sote-uudistus on joka suhteessa susi. Mikään blogin alussa ollut tavoite ei toteutuisi ja valinnanvapaudesta puhuminen on täyttä roskaa, jos valita voi enintään kahdesti vuodessa. Älkääpä kuitenkaan hätäilkö se kaatuu ja sen jälkeen ei voi tulla muuta kuin parempi. Ainakin pelkistetty sote-uudistus (https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/3380) täyttäisi kaikki alussa mainitut kriteerit.
Ilmoita asiaton viesti